STANDARDY VEŘEJNÝCH KNIHOVNICKÝCH A INFORMAČNÍCH SLUŽEB (Příprava novely
knihovního zákona)
O možnosti standardizovat veřejné knihovnické a informační služby (dále
jen VKIS) se v oblasti veřejných knihoven diskutuje již delší čas, zejména
s vazbou na iniciativu vlády zpracovat standardy vybraných veřejných služeb.
Na podzim roku 2001 zahájil odbor knihovnictví Národní knihovny ČR přípravu
na zpracování standardu VKIS. Součástí této přípravy byla také zjištění,
jaké standardy knihovnických služeb jsou používány v zahraničí. Průzkum
zahraniční praxe ukázal velkou různorodost a odlišnost přístupů, které
vyplývají z rozdílného ekonomického a politického vývoje i dosažené úrovně
rozvoje knihoven v jednotlivých zemích. Dalším krokem byla podrobná analýza
a zobecnění statistických dat a dalších informací, které podrobně charakterizují
současný stav a úroveň poskytování VKIS v České republice. Protože dosavadní
statistika knihoven zatím neumožňuje analyzovat data podle velikostních
kategorií knihoven, respektive obcí, byl iniciován průzkum, který proběhl
v květnu 2002. Prostřednictvím konference REGION byly osloveny krajské
knihovny a knihovny pověřené výkonem regionálních funkcí. Celkem se podařilo
získat údaje z 2283 knihoven. Výsledky průzkumu byly prezentovány na konferenci
Knihovny současnosti 2002 a na jejich základě byl zpracován návrh na základní
standardizované parametry VKIS. V prosinci 2002 uspořádala Národní knihovna
na toto téma diskusní seminář za účasti pracovníků Ministerstva vnitra
a tehdejšího ÚVIS. Navržené minimální parametry VKIS byly využity i při
přípravě stávající novely knihovního zákona.
Po delším období příprav zpracovalo Ministerstvo kultury věcný záměr
zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 257/2001 Sb., o knihovnách
a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb
(knihovní zákon). Na zpracování věcného záměru novely spolupracovala skupina
členů Ústřední knihovnické rady ve složení: Zdena Riedlová, Šárka Kašpárková,
Libuše Nivnická, Jan Pěta, Vít Richter a dále Ladislava Zemánková z Národní
knihovny. Navrhovaná právní úprava je zpracována na základě usnesení vlády
ze dne 20. února 2002 č. 164 k návrhu věcného záměru zákona o standardizaci
vybraných veřejných služeb. Předpokládá se, že navrhovaný zákon by mohl
nabýt účinnosti dnem 1. ledna 2005.
Co by vlastně měla novela knihovního zákona zakotvit:
- Stanoví povinnost obcí zajistit dostupnost těchto základních služeb:
- půjčování (zpřístupňování) knihovních dokumentů z knihovního
fondu knihovny a poskytování meziknihovních služeb,
- poskytování ústních bibliografických, referenčních a faktografických
informací a rešerší,
- zprostředkování informací z vnějších informačních zdrojů, zejména
informací ze státní správy a samosprávy,
- umožnění přístupu k vnějším informačním zdrojům, ke kterým má
knihovna bezplatný přístup, pomocí internetu. Tato povinnost se
vztahuje také na provozovatele krajské knihovny, pokud tato knihovna
v místě svého sídla zároveň plní i funkci základní knihovny.
-
Poskytovatelé mohou standardizované VKIS zajistit: a. provozováním
vlastní knihovny, ať už formou zřízení právnické osoby, která bude
provozovatelem knihovny ve smyslu § 2 písm. i) knihovního zákona,
nebo formou provozování knihovny jako organizační složky obce, b.
ve spolupráci s jinými obcemi (svazkem obcí), c. ve spolupráci s krajskou
knihovnou, nebo d. jiným způsobem, například provozováním nebo pronájmem
mobilní knihovny.
-
Stanoví povinnost provozovat vlastní knihovnu těm obcím, které mají
více než 500 obyvatel.
-
Stanoví rámcová pravidla pro stanovení podílu financování v těch
případech, kdy společnou knihovnu bude provozovat více obcí. V případě
zajištění standardizovaných VKIS ve spolupráci s jinými obcemi nebo
s krajskou knihovnou zabezpečují poskytovatelé výdaje na zajištění
těchto služeb poměrně podle počtu obyvatel majících bydliště v jednotlivých
obcích, nedojde-li mezi nimi k jiné dohodě. Smlouva o společném zajištění
standardizovaných VKIS musí mít písemnou formu. V případě, že služby
jsou zajištěny v kooperaci několika subjektů podle výše uvedených
písmen b) nebo c), platí pro ně standard v kategorii, která odpovídá
součtu obyvatel všech zúčastněných obcí.
-
Stanoví povinnost zřídit specializovanou studovnu se sbírkou zvukových,
zvukově obrazových a multimediálních dokumentů v těch obcích, která
mají více než 10 000 obyvatel. Tato povinnost se týká i provozovatele
krajské knihovny, která v místě svého sídla plní funkci základní knihovny.
-
Stanoví časové a kvantitativní podmínky pro poskytování VKIS. Podmínky,
za kterých jsou poskytovány standardizované VKIS, jsou diferencovány
pro knihovny působící v různých velikostních kategoriích obcí a měst.
Jako základní kritérium byl zvolen počet obyvatel v obci, od kterého
se přirozeně odvíjí rozsah a podmínky poskytovaných standardizovaných
VKIS.
-
Kategorie počtu obyvatel v obcích a standard dostupnosti a kvality
poskytování VKIS jsou navrženy v tomto rozpětí:
Počet obyvatel obce |
Provozní doba knihovny - počet hodin
za týden |
Personální zajištění provozu knihovny
|
Objem doplňování knihovního fondu
- přírůstek počtu knihovních jednotek za rok |
Počet veřejně přístupných stanic
připojených k internetu |
Počet studijních míst pro uživatele
knihovny |
1 -
500
|
2
|
0,07
|
25
|
1
|
1
|
501 -
1 000
|
5
|
0,2
|
65
|
1
|
2
|
1 001 -
3 000
|
11
|
0,5
|
180
|
2
|
4
|
3 001 -
5 000
|
20
|
1
|
500
|
3
|
6
|
5 001 -
10 000
|
22
|
2
|
800
|
5
|
8
|
10 001 -
20 000
|
35
|
6
|
2500
|
10
|
12
|
20 001 -
40 000
|
40
|
13
|
4000
|
15
|
20
|
Více než
40 001
|
53
|
40
|
8000
|
20
|
40
|
-
Všechny kvantitativní údaje, kterými jsou vymezeny jednotlivé podmínky
poskytování standardizovaných VKIS, jsou stanoveny jako minimální
úroveň.
-
Standardizované VKIS budou poskytovány tak, aby je mohli s přihlédnutím
k technické možnosti řešení ve vztahu k charakteru objektu v maximální
možné míře využívat občané se zdravotním postižením (bezbariérový
přístup, internet a knihovní fondy pro nevidomé a slabozraké atd.).
-
Zákon zohlední případy, kdy z objektivních vážných příčin nelze
poskytování VKIS v rozsahu a kvalitě stanovené standardem dočasně
zajistit (např. stěhování knihovny nebo její rekonstrukce, živelná
pohroma apod.). Současně bude navrženo nejméně dvouleté odkladné období
pro splnění stanovených parametrů.
-
Garanty dostupnosti a kvality standardizovaných VKIS jsou kraje.
Zajištění dostupnosti a kvality VKIS na území celé ČR úzce souvisí
s výkonem regionálních funkcí knihoven, kdy cílem je m.j. vyrovnat
rozdíly v poskytování VKIS obyvatelům měst a malých obcí. Teprve na
základě účelné dělby práce a koordinace odborných činností knihoven
mohou být vytvořeny kvalitní podmínky pro fungování základních knihoven
zřizovaných či provozovaných obcemi. Vzhledem k tomu, že od roku 2004
bude výkon regionálních funkcí financován převážně z rozpočtů krajů,
kraje budou moci ovlivňovat dostupnost a kvalitu standardizovaných
VKIS na vlastním území. Bude jim uložena povinnost kontrolovat průběžné
plnění dostupnosti a kvality VKIS.
-
Informace o plnění standardu vycházejí ze statistického šetření
a jsou vykazovány ve statistickém výkazu pro veřejné knihovny ve formuláři
KULT-V-12.01. Z tohoto důvodu není potřeba přikročit k úpravě statistického
výkazu. Nově stanovenou podmínkou bude, aby vybrané údaje ze statistického
výkazu byly zveřejněny prostřednictvím internetu. Zpracování a zveřejnění
informace o plnění standardu bude povinností garanta (tzn. kraje).
- Navrhuje se doplnění knihovního zákona o ustanovení, které umožní
Ministerstvu kultury uložit poskytovateli sankci za neplnění povinnosti
zajišťovat standardizované VKIS až do výše 50 tis. Kč, a to i opakovaně.
Stanovení povinnosti obcí při zajištění dostupnosti VKIS zásadním způsobem
mění pojetí stávajícího knihovního zákona a do určité míry se vrací k
některým myšlenkám zákona z roku 1919. Na rozdíl od zákon o knihovnách
obecních z roku 1919 však již není požadováno zřízení knihovny v každé
obci, ale otevírá se možnost provozovat knihovnu ve spolupráci s jinou
obcí nebo zajistit dostupnost VKIS jiným způsobem. Současně je stanoven
limit počtu obyvatel obce (500 obyvatel a více), kdy by již měla být provozována
knihovna.
Standardizace VKIS může výrazně přispět k jejich zkvalitnění i větší
dostupnosti, ale může vyvolat i některé protichůdné reakce. Například
stanovení minimálních parametrů může některé obce iniciovat k redukci
výdajů na knihovnu právě na úroveň minimálního standardu. Také jednotlivé
parametry mohou dobře fungujícím knihovnám připadat směšně nízké, zatímco
pro některé knihovny se mohou stát nepřekonatelnou bariérou. Lze také
očekávat negativní reakce ze strany některých obcí, protože jim zákon
stanoví nové povinnosti.
V první polovině června 2003 proběhne k návrhu věcného záměru novely
meziresortní připomínkové řízení a do konce června musí být návrh předložen
vládě. Pokud vláda návrh novely knihovního zákona přijme, budou v druhé
polovině roku 2003 probíhat práce na paragrafovém znění. Je nezbytné,
aby knihovny v nejbližším období velmi pečlivě prověřily stanovené parametry
a posoudily jejich reálnost. Připomínky k návrhu je možno zasílat na adresu
vit.richter@nkp.cz
Vít Richter
|