BULLETIN SKIPSVAZ KNIHOVNÍKŮ A INFORMAČNÍCH PRACOVNÍKŮ ČR |
42012 |
||
Aktuální číslo || Archiv || Obsah || Vydavatelské údaje | |||
Do rámečků"Držet mě nemusíš, já dokážu stát sama."
Projekt Ruku v ruce vznikal postupně - z iniciativy pracovníků Dětské
knihovny KJM a na základně podnětů od pedagogů. Ti poukazovali na nepoměr
mezi na školách vyučovanou teorií a možností vyzkoušet si nabyté poznatky
v praxi. Cílem projektu tak bylo vytvořit ucelený systém vzájemně logicky
propojených aktivit, které budou napomáhat k integraci dětí a mládeže
s různými druhy handicapů do majoritní společnosti. Děti se speciálními
vzdělávacími potřebami navštěvovaly rozmanité besedy, během integrací
se pak potkávaly s dětmi z běžných základních škol. Důraz byl kladen
na čtenářskou a funkční gramotnost všech skupin. Výstupem projektu je
nyní metodický materiál pro práci s dětmi s různými druhy handicapů (tělesný,
zrakový, mentální, dále děti ze sociálně znevýhodněných skupin. (dostupný
od září 2012 na http://www.kjm.cz/metodicky-material). Projekt Ruku v
ruce byl realizován v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
prioritní osa 1, oblast podpory 1.2 Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně
dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V plné výši byl hrazen
Evropským sociálním fondem ČR a státním rozpočtem ČR. Za 28 měsíců realizace
se projektu během 436 besed zúčastnilo na 4165 dětí ze spolupracujících
škol Mateřská škola a Základní škola pro tělesně postižené Možná by se mohlo zdát, že projekt Ruku v ruce je jediným přispěním
KJM k práci s uživateli s různými druhy handicapů, ale není tomu tak.
Naopak. Kupříkladu její Knihovna pro nevidomé a slabozraké má za sebou
více než 35 let existence. V rámci podpory bezbariérového přístupu nabízí
KJM speciální služby i čtenářům se sluchovým postižením. Pobočky KJM
spolupracují s denním stacionářem EFFETA pro lidi s mentálním postižením
a autismem. Se Speciální školou ELPIS byl zahájen projekt "Léčba
knihou". KJM je partnerem projektu Bezbarierova.knihovna.cz, jehož
cílem je snaha postihnout specifika práce a komunikace s handicapovanými
uživateli knihoven. Projekt, který finalizuje práci na standardu Handicap
friendly, o jehož získání se KJM aktivně uchází, se zaměřuje na všechny
hlavní typy zdravotního omezení; pomoc chce nabídnout v první řadě knihovníkům,
informačním pracovníkům, ale i všem zájemcům o komunikaci s klienty se
specifickými potřebami. Bezbariérový A proč vlastně chtěla Tereza Moniku držet? Předpokládala totiž, že nevidomý člověk potřebuje neustálou pomoc. Monika svůj nesouhlas dala najevo lehce nevybíravým způsobem, ale Tereza se s tím rychle vyrovnala a obě dál pokračovaly v plavbě. Později právě ona běžela za Edou, aby ho poprosila o pomocnou ruku. Její skupinka potřebovala přečíst text, který měli pouze v Brailleově písmu, což Eda rád udělal. Ruku v ruce tak děti za 2,5 roku procestovaly Divoký západ, vzdálené planety či si zahrály Hrubínovy pohádky. Zřejmě zjistily, že život s handicapem či bez něj nemusí být takový, jak se na první pohled jeví.
EVA VOJTÍŠKOVÁ |
![]() |
||
SKIP |